Маалыматтык саясат сектору
Маалыматтык саясат сектору
560 КЫСКА МӨӨНӨТТҮҮ БАЛА БАКЧАДА БАЛДАРДЫ ӨНҮКТҮРҮҮГӨ БАГЫТТАЛГАН ДОЛБООРДУН ТААСИРИН БААЛОО АЯКТАДЫ

Көрүлдү: 515

Бишкек, 2025-жыл 23-июль. Бүткүл өлкө боюнча 560 кыска мөөнөттүү бала бакчада (КББ) мектепке чейинки курактагы балдарды өнүктүрүүгө багытталган долбоордун таасирин масштабдуу баалоо аяктады.

post.title

Баалоо балдарды эрте өнүктүрүүнү баалоонун улуттук инструментин (БЭӨБИ) колдонуу менен жүргүзүлдү, ал 5-3 жаштагы балдарды өнүктүрүүнүн төмөнкүдөй негизги багыттарын камтыйт:

•           Физикалык өнүгүү

•           Таанып-билүү жана когнитивдик өнүгүү

•           Сабаттуулук жана байланыш

•           Социалдык-эмоционалдык өнүгүү

•           Чыгармачыл эстетикалык өнүгүү

Изилдөө 2 этапта тандоо ыкмасы менен жүргүзүлдү, ага ар бир топко 13-15 баладан турган 70 топ (эксперименталдык жана контролдук топтор) катышты. Байкоонун биринчи бөлүгүндө 1674 бала, экинчи бөлүгүндө 1443 бала катышты. Биринчи бөлүктүн жыйынтыгы боюнча өнүгүүнүн бардык 5 облусу өнүгүүнүн жетиштүү деңгээлинин чегинде (3-5 балл) турат:

• Эң жогорку көрсөткүч физикалык өнүгүү чөйрөсүндө катталган (4,25), бул көпчүлүк балдардын жакшы калыптанган моторикасын көрсөтөт.

• Эң төмөнкү маанилер сабаттуулук жана коммуникация, ошондой эле чыгармачыл өнүгүү багыттары боюнча байкалат (ар бири 3,83), бул ушул багыттарда кошумча колдоого муктаждыкты көрсөтүшү мүмкүн.

•  Социалдык жана эмоционалдык өнүгүү деңгээли (4.00) туруктуу орто деңгээлде.

2-бөлүктүн жыйынтыгы көрсөткөндөй, бардык 5 аймак өнүгүүнүн жетиштүү деңгээлинде (3-5 балл). Эң жогорку көрсөткүч физикалык өнүгүү жаатында катталган (5,13). Социалдык жана эмоционалдык өнүгүү деңгээли (4.95) жогорку чекке жакын туруктуу орточо деңгээлде. Эң төмөнкү маанилер сабаттуулук жана коммуникация (4,82), ошондой эле чыгармачылык өнүгүү (4,85) багыттары боюнча байкалат.

1, 2-бөлүктөрдүн жыйынтыктарын салыштыруу физикалык өнүгүүдө, өзгөчө моторикада (+0.98) олуттуу жакшырганын көрсөттү, бул манжа координациясын өнүктүрүүчү практикаларды киргизүү, кыймылды керек кылуучу оюндарды жана режимдик учурларды активдүү колдонуу менен байланыштуу болушу мүмкүн. Эң көрүнүктүү өсүш когнитивдик чөйрөдө да жазылган. Математика жана эксперименттеги жетишкендиктер өзгөчө көзгө урунат, бул эрте курактагы балдарды тарбиялоодо изилдөө жана STEM ыкмаларын активдүү колдонуу жөнүндө сөз кылышы мүмкүн. Сүйлөөнү өнүктүрүүнүн бардык аспекттеринде оң динамика байкалат, айрыкча сүйлөөнү өнүктүрүүдө жана үн чыгарууда. Бул окуу, талкуулоо жана диалог практикасы аркылуу лексиканы байытуу жана ырааттуу сүйлөө боюнча педагогдордун системалуу ишинин далили болушу мүмкүн. Эң олуттуу өнүгүү сүрөт иш-аракеттери жана эстетикалык кабылдоо жаатында катталган. Бул балдардын эмоционалдык интеллектти жана чыгармачыл ой жүгүртүүнү калыптандыруу үчүн өзгөчө маанилүү болгон сүрөт тартуу, музыка, бий жана драматургия аркылуу өз оюн билдирүүгө активдүү катышкандыгынын далили.

Изилдөө ошондой эле ата-энелер менен иштөөгө көңүл буруп, 1300дөн ашык ата-энелер сурамжылоого алынган, алардын көбү аялуу үй-бүлөлөрдүн энелери. Изилдөө балдардын өнүгүүсүнө ата-энелердин катышуусунун жогорку деңгээлин көрсөттү, бирок окуу материалдарынын жана китептердин жеткиликтүүлүгүнүн зарылдыгын аныктады.

Жыйынтык: 560 кыска мөөнөттүү бала бакчада баланын эрте өнүгүүсүн баалоо инструментин колдонуу прогресске көз салууга гана эмес, балдарды жана алардын үй-бүлөлөрүн колдоону максаттуу күчөтүүгө да мүмкүндүк берди. Алынган маалыматтар ыкманын натыйжалуулугу жогору экенин тастыктап, анын масштабын кеңейтүүгө жана мектепке чейинки билим берүү тутумуна туруктуу интеграциялоого негиз берет.

Бөлүшүңүз

Пайдалуу шилтемелер

Мамлекеттик сайттар жана порталдар